مقالات

کاربرد سیکلوهگزانون

سیکلوهگزانون

سیکلوهگزانون چیست؟

سیکلوهگزانون یک ماده­ی آلی روغنی از خانواده­ی کتون­های حلقوی است که بی رنگ بوده یا ته رنگ زرد ملایمی دارد. این ماده­ی آلی بویی شبیه به استون دارد.

بزرگترین کاربرد سیکلوهگزانون در تولید نایلون 6،6 است. همچنین این ماده در تولید رزین­ها به طور گسترده به عنوان کاتالیزور استفاده می­شود. در تولید سموم کشاورزی و برخی آنتی هیستامین­ها نیز نقش اساسی دارد. از دیگر کاربردهای سیکلوهگزانون می­توان به استفاده در لاک­ها و رنگ­ها و جوهرهای چاپ اشاره کرد.

به دلیل خواص برتر آن که شامل حلالیت دوطرفه، نرخ تبخیر کم، حلالیت خوب و سمیت کم است، به طور گسترده یه عنوان حلال در صنایع رنگ استفاده می­شود. سیکلوهگزانون هم در حلال­های آلی و هم در حلال­های شیمیایی، حلالیت خوبی دارد.

سیکلوهگزانون دانسیته­ ی کمتری از آب دارد و به مقدار کمی در آن حل می­شود. همچنین بخارات آن از هوا سنگین­تر است. این ماده نقطه­ی اشتعال نسبتا پایینی دارد و اشتعال پذیر محسوب می­شود. تماس مکرر پوست با سیکلوهگزانون می­تواند باعث آماس پوستی شده و استنشاق بخارات آن نیز می­تواند باعث تحریک سیستم تنفسی شود. این ماده به طور طبیعی در نفت خام وجود دارد و همچنین به صورت مصنوعی و در مقادیر زیاد تولید می شود.

کاربرد سیکلوهگزانون

این ماده دارای کاربردهای زیادی است که اصلی‌ترین کاربرد سیکلوهگزانون، استفاده از مشتقات آن در صنعت تولید نایلون است. بیش از 70 درصد کاپرولاکتام (caprolactam ) موجود در جهان با استفاده از این ماده تولید شده‌اند. مابقی سیکلو هگزانون موجود صرف صنایع تولید رنگ، آفت‌کش‌ها، داروسازی و پلاستیک‌سازی می‌شود. از موارد کاربرد سیکلوهگزانون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  استفاده از آن به عنوان ماده واسط در تولید نایلون 6.6 و نایلون 6

  •  استفاده از آن به عنوان ماده واسط در تولید رنگ و لاک سلولزی

  •  حلال در جوهر چاپ، علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، پلاستیک‌ها و لاستیک‌ها

  •  استفاده از آن به عنوان ماده فعال در ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچی

  •  استفاده از مشتقات آن در تولید آدیپیک اسید، کاپرولاکتام، پلی وینیل کلرید و کوپلیمرهای آن و پلیمرهای استری متاکریلاتکه از پیش رونده‌های نایلون 6 هستند.

  •  استفاده به عنوان حلال برای چربی زدایی و تمیز کردن ابریشم

روش ­های تجاری تولید

راه­ های بسیاری برای تولید سیکلوهگزانون موجود است ازجمله:

  1. هیدروژنه کردن فنول

C6H5OH + 2 H→ (CH2)5CO

  1. اکسیداسیون هوا کاتالیزوری سیکلوهگزان، به طور معمول در حضور بلورهای کبالت:

C6H12 + O2 → (CH2)5CO + H2O

این واکنش یکی از روش­های اصلی تولید در مقیاس­های بزرگ است.

  1. هیدروژن گرفتن کاتالیستی از سیکلوهگزانول

C6H11OH → C6H11OH + H2

نکات ایمنی و نحوه­ ی نگهداری

سیکلوهگزانون می­تواند باعث آسیب­های قابل توجهی شود. در صورت استنشاق، می­تواند گلو و مجاری تنفسی را تحریک کرده ، باعث سردرد و حالت تهوع شود. قرار گرفتن بیش از حد چشم ، بینی و پوست در معرض این ماده و بخارات آن، می تواند اثرات مشابه خواب آلودگی و بی هوشی ایجاد کند. باید از نشت این ماده به داخل آبراه­ها و مجاری فاضلاب جلوگیری شود.

سیکلوهگزانون تقریباً در تمام شرایط دمای محیط قابل اشتعال است. گرما، جرقه یا شعله­های آتش می­توانند بخارهایی را ایجاد کنند که سنگین تر از هوا هستند و به منبع احتراق منتقل می­شوند. در صورت وقوع آتش سوزی، باید تمام منابع احتراق از بین رفته و برای اطفا حریق باید از فوم، مواد شیمیایی خشک یا CO2 مقاوم در برابر الکل استفاده شود. به منظور محافظت از پوست و چشم­ها، همیشه باید از تجهیزات محافظت شخصی مانند عینک، دستکش و روپوش آزمایشگاهی استفاده شود.

سیکلوهگزانون را می توان در بشکه ­ها و یا کامیون­ های تانکی حمل کرد. باید در یک مکان خنک، خشک و دارای تهویه­ ی مناسب و بدون خطر احتراق نگهداری شود.

بازار جهانی سیکلوهگزانون

بالای نود و پنج درصد از این ماده صرف تولیدات مشتقات نایلون می‌شود و درصد کمی از آن به صورت خام وارد بازار جهانی می‌شود. بیشترین تقاضای این ماده که بالغ بر 65 درصد کل ظرفیت جهانی آن است، سالانه توسط کشور چین اتفاق می‌افتد. علت این تقاضای بالا جمعیت بالای چین و نیاز به تولید نایلون است. از طرفی بزرگترین بازار تولید و فروش سیکلوهگزانون در کشورهای چین، ژاپن و تایوان است. این سه کشور در مجموع حدود هشتاد درصد تولیدات جهانی این ماده را به خود اختصاص می دهند. بیش از ده درصد باقیمانده تولیدات این ماده در کشورهای اروپای غربی اتفاق می‌افتد.


برای اطلاع از قیمت و سقارش این محصول با کارشناسان شرکت پارس مهر شیمی تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *